Πώς να διαλέξω παπούτσια; Ίσως είναι η πιο συνηθισμένη ερώτηση για αρχάριους δρομείς, που αναζητούν το πρώτο τους ζευγάρι αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο. Η επιλογή του αθλητικού παπουτσιού, είτε είναι για τρέξιμο είτε όχι, είναι μια πολύ σημαντική διαδικασία που δεν θα πρέπει να υποτιμάται από τους δρομείς. Το αθλητικό παπούτσι αποτελεί ίσως το πιο σημαντικό εξοπλισμό, προσφέροντας προστασία και ασφάλεια από τους τραυματισμούς.

Ο παρακάτω οδηγός παρέχει τις απαντήσεις σε μια σειρά ερωτημάτων, τα οποία θα σε βοηθήσουν να διαλέξεις το ιδανικό αθλητικό παπούτσι!


1. Ποδομέτρηση ή μέτρηση πέλματος

Εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στη σωστή επιλογή του αθλητικού παπουτσιού για τρέξιμο, παίζει η κατανόηση της ανατομίας του ποδιού και πως το πέλμα «πατά» στο έδαφος. Η ποδομέτρηση ή η μέτρηση πέλματος είναι μια διαδικασία που αναλύει πλήρως τη φυσική κίνηση του πέλματος και τα βασικά σημεία στα οποία κατανέμονται οι δυνάμεις πρόσκρουσης στο έδαφος κατά το τρέξιμο ή και το περπάτημα. Μπορείς να έχεις μια αρχική εκτίμηση για την δομή του πέλματος και το μέγεθος της καμάρας εφαρμόζοντας το «πείραμα του νερού«. Η επίσκεψη σε ένα ειδικό είναι μια ενδεδειγμένη διαδικασία για την πλήρη ανάλυση του πέλματος και την κατανομή των δυνάμεων.
  • Ουδέτερος πρηνισμός: Η ελαφριά κίνηση του πέλματος προς το εσωτερικό της φτέρνας ονομάζεται ουδέτερος πρηνισμός και ουσιαστικά αποτελεί την φυσική κίνηση του πέλματος για την απορρόφηση των κραδασμών. Ο πρηνισμός συναντάται στο 25% των αθλητών και συνήθως στα παπούτσια τους παρατηρείται φθορά στα σημεία που εμφανίζονται με κίτρινο στην παρακάτω εικόνα. Σε αυτή την κατηγορία αντιστοιχούν αθλητικά παπούτσια τύπου:
    • Νeutral: Σχεδιασμένα για πέλματα με ουδέτερο πρηνισμό
    • Stability: Σχεδιασμένα για πέλματα με ουδέτερο πρηνισμό ή με μικρό υπερπρηνισμό, με τεχνολογίες που προσφέρουν επιπλέον σταθερότητα.
  • Υποπρηνισμός: Πρόκειται για την περίπτωση που το πόδι γέρνει περισσότερο προς την εξωτερική πλευρά με αποτέλεσμα την μείωση της απορρόφησης των κραδασμών. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η χρήση αθλητικού παπουτσιού με ενισχυμένο το εξωτερικό τμήμα, ώστε να μειωθούν οι δυνάμεις πρόσκρουσης στο έδαφος. Σε αυτή την κατηγορία αντιστοιχούν αθλητικά παπούτσια τύπου:
    • Cushioned: Παπούτσια σχεδιασμένα για πέλματα με υποπρινισμό, τα οποία έχουν ενισχυμένο το εξωτερικό τμήμα και τεχνολογίες που προσφέρουν επιπλέον απορρόφηση κραδασμών.
  • Υπερπρηνισμός: Ο υπερπρηνισμός συναντάται όταν το πόδι γέρνει σε μεγάλο βαθμό (γωνία) προς το εσωτερικό τμήμα της φτέρνας. Για αθλητές με υπερπρηνισμό προτείνονται παπούτσια με ενισχυμένη καμάρα τα οποία σταθεροποιούν την κίνηση του πέλματος. Σε αυτή την κατηγορία αντιστοιχούν αθλητικά παπούτσια τύπου:
    • Motion Control : Παπούτσια σχεδιασμένα για πέλματα με υπερπρηνισμό, τα οποία έχουν ενισχυμένο το τμήμα της καμάρας.
    • Stability: Σχεδιασμένα για πέλματα με ουδέτερο πρηνισμό ή με μικρό υπερπρηνισμό, με τεχνολογίες που προσφέρουν επιπλέον σταθερότητα.
Πριν αγοράσεις τα επόμενα αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο, μπορείς να επισκεφθείς έναν ειδικό, που θα αναλύσει τη κινησιολογία του πέλματος.

2. Σε τι επιφάνεια θα κάνω προπονήσεις;

Το δεύτερο ερώτημα για την κατάλληλη επιλογή αθλητικού παπουτσιού, είναι σε ποια επιφάνεια θα γίνονται οι προπονήσεις. Για το τρέξιμο υπάρχουν οι παρακάτω 3 βασικές κατηγορίες:
  • Παπούτσια δρόμου: Για προπονήσεις σε σκληρές επιφάνειες ή σε γήπεδα στίβου. Σε αυτή την κατηγορία μπορούμε να εντάξουμε τα αθλητικά παπούτσια επιδόσεων (performance) και αγώνων (racing) που απευθύνονται σε αθλητές υψηλού επιπέδου.
  • Παπούτσια βουνού (trail): Για προπονήσεις και αγώνες σε επιφάνειες βουνού (βράχια, μονοπάτια, ορεινές επιφάνειες κ.λ.π.)
  • Παπούτσια προπόνησης (cross training) ή γυμναστηρίου: Συνήθως είναι παπούτσια minimal που καλύπτουν τις ανάγκες για πολλά αθλήματα όπως cross-fit, TRX κ.λ.π. ενώ μπορούν να φορεθούν εύκολα και στην καθημερινότητα.
Αθλητικά Παπούτσια Για Τρέξιμο Αθλητές Που Τρέχουν

3. Πόσα χιλιόμετρα θα καλύπτω κάθε εβδομάδα;

Ανάλογα με τους στόχους σου, προσπάθησε να προσεγγίσεις το συνολικό αριθμό χιλιομέτρων που θα καλύπτεις ανά εβδομάδα. Όσο περισσότερα χιλιόμετρα τόσο περισσότερη ανθεκτικότητα θα απαιτήσεις από το παπούτσι σου. Παράλληλα, μια παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν στην επιλογή αλλά και την αντικατάσταση του αθλητικού παπουτσιού, είναι πως τα παπούτσια έχουν «ημερομηνία λήξης«. Ουσιαστικά, με τον όρο αυτό υποδηλώνουμε πως τα αθλητικά παπούτσια μετά από μεγάλη χρήση, φθείρονται και μειώνουν σημαντικά την απόδοση των χαρακτηριστικών τους (απορρόφηση κραδασμών, στήριξη κ.λ.π).

4. Σωματοδομή και βάρος

H σωματοδομή και το βάρος του δρομέα παίζουν βασικό ρόλο στο πως θα επιλέξεις αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο. Ένα οργανισμός με αρκετό βάρος θα χρειαστεί ένα παπούτσι με μεγάλη στήριξη, το οποίο θα απορροφήσει τους κραδασμούς και θα προσφέρει προστασία στο πέλμα, τα γόνατα και τη μέση.

5. Έρευνα αγοράς για αθλητικό παπούτσι για τρέξιμο

Στο Διαδίκτυο

Μόλις καταλήξεις στα χαρακτηριστικά του παπουτσιού είσαι έτοιμος να προχωρήσεις σε έρευνα αγοράς. Η αρχική αναζήτηση μπορεί να γίνει διαδικτυακά (hello Google) και να περιλαμβάνει αναζητήσεις για:
  • Κριτικές χρηστών που έχουν προχωρήσει στην αγορά του παπουτσιού.
  • Videos με παρουσιάσεις και reviews
  • Τεχνικά χαρακτηριστικά
  • Παρεμφερή μοντέλα
  • Συγκρίσεις τιμών
  • Διαδικτυακά καταστήματα
Παράλληλα με τις παραπάνω αναζητήσεις, υπάρχουν sites μεγάλων εταιρειών, τα οποία διαθέτουν online οδηγούς για την κατάλληλη επιλογή παπουτσιών. Είναι μια εξαιρετική επιλογή ωστόσο προϋποθέτει να έχεις ήδη επιλέξει το brand αθλητικών παπουτσιών που θέλεις. Μερικές διαθέσιμες επιλογές: Asics Shoes Finder, Running Shoes finder, Brooks Shoes Finder.
Μπορείς να ξεκινήσεις τη διαδικτυακή σου αναζήτηση από το Run Repeat που με εύκολο και κατανοητό τρόπο παρουσιάζει αρκετά μοντέλα αθλητικών παπουτσιών τις τιμές τους καθώς και reviews χρηστών.

Σε κατάστημα αθλητικών ειδών

Η επίσκεψη σου σε ένα φυσικό κατάστημα για να δοκιμάσεις ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο, θα σε βοηθήσει να έχεις πλήρη εικόνα της «αίσθησης» του πατήματος και κάποιων βασικών χαρακτηριστικών του. Παράλληλα στην περίπτωση που συναντήσεις εξειδικευμένο προσωπικό, θα λάβεις αρκετές συμβουλές με βάση τις ανάγκες σου.
Αθλητικά Παπούτσια Λευκά

6. Εμφάνιση

Μην υποτιμάς την εμφάνιση και την ποιότητα κατασκευής ενός αθλητικού παπουτσιού που θα σε συνοδεύει στις περισσότερες προπονήσεις σου. Είναι σημαντικό να το φοράς ευχάριστα και να σου προσφέρει άνεση και προστασία.

Βρήκες το άρθρο ενδιαφέρον; Κάνε εγγραφή στο newsletter για να λαμβάνεις κάθε νέα δημοσίευση για το τρέξιμο, την άθληση και την διατροφή.

Συμβουλές
  • Εκτός από το «πείραμα του νερού» ,  έλεγξε τις σόλες των αθλητικών παπουτσιών τα σημεία φθοράς, για να έχεις μια αρχική εκτίμηση του μεγέθους πρηνισμού.
  • Μπορείς να ζητήσεις συμβουλές από φίλους ωστόσο μην παρασυρθείς από τις επιλογές τους. Το ίδιο παπούτσι μπορεί να έχει διαφορετικές επιδράσεις στον δικό σου σωματότυπο .
  • Πριν αγοράσεις online, αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο , δώσε μεγάλη βαρύτητα στο νούμερο καθώς πολλές εταιρίες παπουτσιών έχουν διαφορετικά μεγέθη. Μπορείς να επισκεφτείς ένα φυσικό κατάστημα για να δοκιμάσεις το ιδανικό μέγεθος για το πόδι σου και να συμβουλευτείς το εξειδικευμένο προσωπικό.
Τα αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο θα γίνουν ο καλύτερος σου φίλος. Η επιλογή τους πρέπει να γίνεται μετά από ουσιαστική μελέτη, με βάση πάντα τις προσωπικές ανάγκες κάθε αθλητή ή δρομέα.