Από που προέρχεται το ταχίνι; Ποια η θρεπτική αξία των σπόρων σουσαμιού, οι ιδιότητες και τα οφέλη για τον οργανισμό; Πόσες θερμίδες περιέχει το ταχίνι και με τι συστατικά συνδυάζεται στη μαγειρική.
Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για μια υπερ-τροφή (superfood) σε ένα συγκεντρωτικό κείμενο.


Περιεχόμενα:


Σησαμόν και σπόροι σουσαμιού

Το ταχίνι προέρχεται από το σουσάμι το οποίο πολτοποιείται για να παραχθεί η αντίστοιχη κρέμα. Ο σπόρος του σουσαμιού προέρχεται από το φυτό Σήσαμον (Sesamum) και ανάλογα με την ποικιλία του, το χρώμα μπορεί να είναι λευκό, ανοικτό μπεζ, κοκκινωπό ή ακόμα και μαύρο. Παράλληλα το σουσάμι χρησιμοποιείται για την παραγωγή του σουσαμέλαιου που αποτελεί αρωματική λιπαρή ουσία για χρήση στη μαγειρική (τιγάνισμα, ζαχαραπλαστική) και στην κοσμητική.

Ιδιότητες και οφέλη

Η φυτική προέλευση του σπόρου σουσαμιού προσδίδει στο ταχίνι ιδιότητες που το κατατάσσουν στις κορυφαίες σε θρεπτική αξία τροφές. Ειδικότερα το ταχίνι που προέρχεται από 100% αλεσμένο σουσάμι, διατηρεί όλα τα ευεργετικά του χαρακτηριστικά. Συγκεκριμένα:

  • Αποτελεί πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας συμβάλλοντας στην ανάπτυξη των μυών.
  • Η μεγάλη περιεκτικότητα σε ασβέστιο βοηθά στην καλή υγεία των οστών.
  • To μαγνήσιο που περιέχεται στα παράγωγα του σουσαμιού, βοηθά στην αποκατάσταση των μυικών ιστών και την αποφυγή των μυικών σπασμών (κράμπες).
  • Η μεγάλη περιεκτικότητα σε πολυακόρεστα λιπαρά συμβάλει στη μείωση της κακής χοληστερίνης ενώ τα ω3 λιπαρά που περιέχουν συμβάλουν στην καλύτερη καρδιαγγειακή λειτουργία. Παράλληλα τα ω6 λιπαρά που υπάρχουν στο σουσάμι, βοηθούν στην μείωση της αρτηριακής πίεσης και του σακχάρου στο αίμα.
  • Τα μονοακόρεστα λιπαρά που περιέχει ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνουν τα επίπεδα χοληστερίνης.

Hummus : Θρεπτικό και πεντανόστιμο! 

Θρεπτική αξία και θερμίδες

Παράγωγα του σουσαμιού αποτελούν εξαιρετική πηγή πολλών θρεπτικών συστατικών όπως το ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο και νάτριο. Στον πίνακα στο τέλος του άρθρου μπορείς να βρεις την αναλυτική διατροφική αξία που έχουν 100 γραμμάρια ταχίνι.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο πίνακας που παρουσιάζει το ημερήσιο ποσοστό θρεπτικών ουσιών που παρέχει μια κουταλιά ταχίνι, για έναν οργανισμό με ημερήσια κατανάλωση 2000 θερμίδων.

Παράγωγα ταχινιού όπως χαλβάς και μπισκότα θα πρέπει να καταναλώνονται με σύνεση.

Η κατανάλωση ταχινιού και των παραγώγων του, πρέπει να γίνεται με σύνεση λόγω των πολλών θερμίδων που περιέχουν. Ναι μεν τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά είναι εξαιρετικά, ωστόσο ο συνδυασμός ταχινιού με ζάχαρη μπορεί να απογειώσει την ποσότητα κορεσμένων λιπαρών και σακχάρων.

Tα πολυακόρεστα και τα μονοακόρεστα λιπαρά ανήκουν στην κατηγορία των καλών λιπαρών για τον οργανισμό. Αντίθετα τα κορεσμένα λιπαρά είναι αυτά που πρέπει να αποφεύγονται.


Μαγειρική και συνταγές

Το ταχίνι συναντάτε σε πολλές κουζίνες κυρίως της Μέσης Ανατολής, της Ασίας και της βόρειας Αφρικής. Στην Ελλάδα το ταχίνι έχει γίνει ευρέως γνωστό κυρίως για την παρασκευή χαλβά, ενώ τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλη ποικιλία από διάφορα αλείμματα με κακάο, πορτοκάλι, μαστίχα, και μέλι. Στις Ανατολικές χώρες το συναντάμε συχνά σε σάλτσες που συνοδεύουν κρέατα και ψάρια, ενώ παράλληλα μπορεί να αποτελέσει ντρέζινγκ σε διάφορες σαλάτες.

Παράλληλα το ταχίνι μπορεί να αποτελέσει την βάση για ταχινόσουπα ενώ μπορεί να προστεθεί σε ρόφημα σοκολάτας και σε smoothies.

Το ταχίνι μπορεί να συνδυαστεί εξαιρετικά με λεμόνι, πορτοκάλι, κύμινο, σκόρδο, μέλι και πετιμέζι.

Πως να φτιάξεις ταχίνι

Για να λάβεις όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του σπόρου σουσαμιού, προσπάθησε να φτιάξεις μόνος σου το ταχίνι. Η συνταγή είναι αρκετά εύκολη και προϋποθέτει καλής ποιότητα σουσάμι και λίγο ελαιόλαδο.

Δοκίμασε να φτιάξεις ταχίνι σοκολάτας ανακατεύοντας ταχίνι ολικής αλέσεως με μερικές κουταλιές κακάο.


Βρήκες το κείμενο ενδιαφέρον;
Κάνε εγγραφή στο newsletter για να λαμβάνεις κάθε νέα δημοσίευση για το τρέξιμο, την άθληση και τη διατροφή.


Ταχίνι διατροφική αξία

Ταχίνι (100 γρ.) Διατροφικά στοιχεία
Θερμίδες (kcal)594
Λιπαρά54 γρ.
Κορεσμένα λιπαρά 8 γρ.
Πολυακόρεστα λιπαρά 24 γρ.
Μονοακόρεστο λιπαρά20 γρ.
Χοληστερόλη 0 mg
Νάτριο115 mg
Κάλιο414 mg
Υδατάνθρακες21 γρ.
Φυτικές ίνες9 γρ.
Πρωτεΐνη 17 γρ.
Ασβέστιο 426 mg
Σίδηρος9 mg
Μαγνήσιο 95 mg

Θρεπτική Αξία Ταχινιού

Θρεπτικά συστατικά για το σουσάμι και το ταχίνι
Θρεπτική αξία για το ταχίνι [πηγή]

Πηγές πληροφοριών: [1], [2]
Πηγή φωτογραφιών: [1] – Η χρήση των φωτογραφιών απαιτεί την εκ νέου αγορά τους από τη πηγή.